Ur Svenska ESF-rådets tidning MIND 02/2005


Kulturkraft skapar nya scener

I takt med att kulturbidragen krymper har Sveriges kulturarbetare fått allt svårare att hitta arenor att verka på, men i Mål 3-projektet Kulturkraft får Stockholms och Gotlands kulturarbetare hjälp och inspiration att vidga sin repertoar och att hitta vägar till en ny publik.

Projektledare Projektledare...

– Arbetsmarknaden för kulturarbetare har hårdnat avsevärt på senare tid. Många frilansare har tröttnat på att inte veta om de ska få ihop till nästa hyra, och från en bransch där tanken på omskolning tidigare var svår att ta till sig är många i dag öppna för att pröva nya banor där den egna kompetensen tas tillvara, säger Lotta Haglund, arbetsförmedlare på AF Kultur i Stockholm. Det stora intresset för Mål 3-projektet Kulturkraft kom därför inte som någon överraskning vid starten hösten 2004. Här erbjuds kulturarbetare hjälp med bland annat marknadsföring, affärsidéer och personliga handlingsplaner.
– Vi vänder oss i första hand till dem som varit med ett tag, som stångat pannan blodiga men som tröttnat och vill byta racet mot en stadig inkomst. Och dem finns det gott av, vi har plats för 188 deltagare men telefonen ringer varje dag. En person var till och med beredd att flytta hit från Örebro för att få en plats, berättar arbetsförmedlare Helen Hellström.

.. och projektdeltagare Projektdeltagare

Gemenskap och nätverk
Målsättningen är att 80 procent av deltagarna ska ha ökat volymen erhållna uppdrag med minst 50 procent senast 90 dagar efter projektets slut. Vägen dit går via sex månaders utbildning där deltagarna får stöd och coachning att upptäcka nya områden för sin kompetens.
– Det handlar om drivkraft, hårt jobb och flexibilitet. Hittills har vi bland annat hjälpt en musiker att bli begravningsentreprenör, en rekvisitör att bli arbetsförmedlare och en skådespelerska att byta rollfack, och faktum är att de flesta som deltagit nu har full sysselsättning, fortsätter Helen Hellström. I projektet arbetar man i grupper om 25 personer från skilda nischer, en form som öppnat för gemenskap och nätverksbyggande utan risk för revirtänkande, och deltagarna är fullt övertygade om uppläggets förtjänster.
– Jag skulle gå så långt som att säga att det här är ett fantastisk projekt, menar kläddesigner Marilu Bonezzi. Bara en sån sak som att vi fått lära oss att inse vårt värde, att man faktiskt kan ta betalt för sitt arbete. Tiden här har verkligen stärkt mitt självförtroende.

Internationella influenser
Kulturkraft pågår till oktober 2006 för att därefter implementeras i Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet, och framtidsplanerna är stora. Härnäst handlar det om att öppna det svenska näringslivets ögon för allt det kulturarbetarna kan bidra med.
– I utlandet är det sedan länge etablerat bland företagen att anlita kreatörer i såväl ledningsarbete som produktutveckling, och nu är det dags skapa samma klimat här hemma också, avslutar arbetsförmedlare Ulla Hvenmark.

Text: Magnus Alsne

Källsida:
http://www.webbtidningar.se/mind/artikel.asp?tid_id=02/2005&Art_id=450&Typ_id=1

Stäng fönstret